Gelijkwaardigheid

Deze blog ben ik op mijn ipad op Utrecht centraal op 18 januari. Een meer gelijkwaardige plek ken ik eigenlijk niet op dit moment. De treinen zijn uitgevallen, ik wil naar huis (prachtige Wierden) naar mijn vrouw, kinderen en vanavond op bezoek bij bezorgde inwoners over de komst van een organisatie in hun wijk. Dat lukt me niet.

De buurman naast me wil ook naar huis. Ook dat lukt hem niet. De buurman aan de andere kant wil ook naar huis en ook hem lukt het niet. We balen, maar berusten ons allemaal in het feit dat we op dezelfde plek zitten. Een gelijkwaardige plek. We krijgen allemaal hetzelfde aangeboden, een gratis kop koffie en een luisterend oor van de NS medewerkers. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen man, vrouw, lang, kort, Nederlander of buitenlandse toerist. Geweldig. Allemaal gelijkwaardig.

Waarom begin ik hier nou over? Een belangrijke liberale kernwaarde is gelijkwaardigheid. Iedereen heeft wat ons betreft het recht om vrijheid te ervaren in geestelijk, staatkundig en materiaal opzicht. Je mag een geloof belijden, of niet. Je mag stemmen op wie je wil. Je mag datgene bezitten wat je wilt. We gaan niet voorbij aan het thema verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid hoor; alles in balans en met respect voor anderen! En in de blog van Dianne benoemde ze al zo mooi waar het stemmen echt over gaat.

Wij maken ons, met elk punt wat we bespreken buiten en binnen de raadzaal zorgen over het thema gelijkwaardigheid. Maken we zo geen onderscheid? Bieden we iedereen het fundamentele recht tot gelijkwaardigheid?

Wij maken keuzes en beleid op basis van onze kernwaarden. Zo weet u als kiezer niet alleen op Wie u stemt, maar ook op Wat u stemt..